Klachten

Het is prettig als het contact met je verloskundige deskundig en aangenaam verloopt. Toch kan het voorkomen dat je een klacht hebt over je verloskundige.

Procedure
1. Bespreek je klacht met je verloskundige
Zit je met vragen? Met twijfels? Ben je ergens ontevreden over? Vertel het je verloskundige. De verloskundige neemt graag de tijd om rustig met je te praten.

2. Schakel een klachtenfunctionaris in
Wil je meer weten over je rechten of wil je advies? Lukt het niet om er samen met de verloskundige uit te komen? Of wil je hulp bij het indienen van een klacht? Neem dan contact op met de klachtenfunctionaris waarbij je verloskundige is aangesloten. De klachtenfunctionarissen zijn onpartijdig. Alles wat je de klachtenfunctionaris vertelt, is vertrouwelijk.

Neem contact op met een klachtenfunctionaris via klachtverloskunde.nl

De verloskundige probeert, eventueel samen met de klachtenfunctionaris, je klacht binnen zes weken af te handelen.

3. Geschilleninstatie Verloskunde
Als je er met de verloskundige en de bemiddeling van de klachtenfunctionaris niet uit komt, kan je je klacht voorleggen aan de Geschilleninstantie Verloskunde. Deze onafhankelijke instantie onderzoekt en beoordeelt of je klacht gegrond is. Zij doet hierover een bindende uitspraak.

www.geschilleninstantieverloskunde.nl

Regionaal Tuchtcollege voor gezondheidszorg
Het tuchtcollege beoordeelt of je verloskundige heeft gehandeld volgens de regels van de beroepsgroep. De tuchtrechter kan de aangeklaagde een waarschuwing of berisping geven, een boete opleggen of verbieden tijdelijk of voor altijd zijn beroep uit te oefenen. Lees meer over het Regionaal Tuchtcollege.